De klokken luiden op het Butendiekplein! Het protest van bewoners tegen de elektrische laadpalen heeft geleid tot een deal met de gemeente: de palen blijven weliswaar staan, maar als pilot – uniek in Utrecht – mogen er ook auto’s zonder stekker parkeren. Daardoor kan het plan van bewoners voor een groene straattuin alsnog doorgaan. Om de parkeerdruk op het plein te verminderen – er staan nu vooral auto’s van forensen en bezoekers aan schouwburg en binnenstad – gaat de gemeente bovendien de nabijgelegen Kruisgarage promoten als aantrekkelijk en goedkoper alternatief. Het plein wordt daardoor leefbaarder.
Snikheet in de zomer
Het Steven Butendiekplein (vernoemd naar een beroemde klokkengieter uit de 15de eeuw) ligt achter de Kruisstraat, tegenover Parnassos. Het Bo-Ex wooncomplex (sociale huur) huisvest veel oudere bewoners. “Het plein is een stenig parkeerterrein, in de zomer is het hier snikheet”, vertelt Hiske Alting van het bewonerscomité. “Daarom willen we meer groen, het liefst een straattuin. Dan kunnen bewoners vaker naar buiten. Bewegen is gezond en sociaal!”
Wel laadpalen, geen groen
“Vorig jaar hebben we samen met enthousiaste studenten al geveltuinen aangelegd“, zegt Hiske. “We waren blij dat de gemeente op ons verzoek ook twee parkeerplekken wilde opheffen voor een straattuin. Tót we een wijkbericht kregen: daarin stond dat er laadpalen zouden komen en de parkeerplekken zouden blijven. Ons groenplan werd on hold gezet. Terwijl niemand van ons elektrisch rijdt!”
Lege parkeergarage
“Kijk, we zijn niet tegen auto’s, met of zonder stekker. Sommige bewoners zijn juist zeer afhankelijk van de auto voor (mantel)zorg of boodschappen. Maar op ons plein parkeren vooral forensen en bezoekers van de schouwburg of binnenstad. En om de hoek staat al een hele rij laadpalen. Daardoor kunnen we zelf nauwelijks parkeren met onze ‘gewone’ auto’s. Terwijl de grote parkeergarage hiernaast vaak halfleeg is. We hebben liever dat ze dáár parkeren en opladen. Dat maakt ons plein een stuk leefbaarder.”
Bouwen ondanks bezwaar
“We hadden een bezwaarschrift ingediend tegen de nieuwe laadpalen, met 92 handtekeningen. Na de hoorzitting zouden we enkele weken moeten wachten op de uitspraak. Tot onze grote verbazing kwam een aannemer vervolgens doodleuk twee laadpalen installeren. Hoe dan?”
Bewoners krijgen gelijk
Na kritische vragen uit de gemeenteraad gaven de betrokken wethouders Schilderman en Oosters toe dat ‘de communicatie zeker beter had gemoeten’. De afdeling laadpalen bleek de aanvraag voor de straattuin niet te hebben meegekregen. Uiteindelijk werd het bezwaar van de bewoners op 2 april 2026 gegrond verklaard en beloofde de gemeente dat de vergroening van het plein alsnog door kan gaan. Een blijde paasboodschap.




