Categoriearchief: verborgen

Trui van Lier

Het verhaal van Trui van Lier die met haar crèche Kindjeshaven 150 kindjes veilig door de oorlog wist te loodsen – zonder een schot te lossen! – spreekt nog altijd tot de verbeelding. Een verzetsdaad die getuigt van grote vindingrijkheid en vooral veel moed, in een tijd en buurt waar het wemelde van de Duitse soldaten en argwanende NSB’ers.

Onderzoeker Jim Terlingen schreef een boek over haar, met veel details en foto’s uit die tijd. In de aanloop naar de (Utrechtse) bevrijdingsdag op 7 mei presenteert hij het verhaal van Trui op drie momenten:

Jim Terlingen in Podium Oost
Met live muziek en signeren.
Zondag 26 april |15:00 – 17:00 uur
Toegang €7,- | Info en tickets

Lezing Open Joodse Huizen
Jim spreekt in het pand van Kindjeshaven.
Maandag 4 mei |om 11:00 uur en 12:00 uur
Gratis, ruimte beperkt! Meer info.

Trui van Lierpad
Wandel mee met Jim Terlingen.
Donderdag 7 mei |18:30 – 19:30 uur
Gratis | Info en inschrijven

Mocht je deze events niet kunnen bijwonen, beluister dan de podcast met Jim Terlingen over zijn boek. Presentator is Karin van den Boogaert, sidekick Arnoud Wolff.

Jim Terlingen met zijn boek bij het voormalige pand van Kindjeshaven (nu een ijssalon) – foto: Arnoud Wolff
Trui van Lier bij Kindjeshaven (1941) – het Utrechts Archief
Opnames podcast in café Jan Primus – foto: Arnoud Wolff
Boek van Jim Terlingen

Stemming in Oost

De opkomst in onze wijk bij de verkiezingen voor de gemeenteraad 2026 was 72%, ruim hoger dan in de stad als geheel (61%). GL-PvdA is in Oost met 31% van de stemmen de grootste partij, gevolgd door D66 met 21%. Samen een ruime meerderheid! VVD – in Utrecht de grootste oppositiepartij – kreeg 9% en Student & Starter – dat in onze wijk doorgaans goed scoort – 7%. De Partij voor de Dieren maakt met 6% de Top 5 van Oost compleet.

Bekijk in onderstaande grafiek het stemgedrag in Oost (blauwe balkjes) vergeleken met de stad als geheel (rode balkjes). Onder overig vallen – omwille van het overzicht – de tien partijen die in Oost minder dan 2% van de stemmen kregen. Meer informatie op de officiële uitslagenpagina.

Kleine kanttekening: niet iedereen stemt in zijn eigen wijk, en met name op de Uithof – een van de 14 officiële buurten van Oost – maken ook medewerkers van de universiteit, ziekenhuis, bedrijven en studenten die buiten Oost wonen gebruik van de stembussen.

Uitslag Gemeenteraad 2026
Uitslag uitgesplitst per partij en stembureau in Oost.

Politieke Podcast Oost

Op 18 maart kiezen we de 45 leden van de gemeenteraad. Wie zijn deze mensen die de komende vier jaar onze stad gaan besturen? En vooral: wat gaan ze doen voor jou als bewoner of lokale ondernemer in Oost.

Podcast
In aanloop naar de verkiezingen heeft de Oostkrant met presentator Karin van den Boogaert en vaste sidekick Arnoud Wolff een podcast gemaakt met drie raadsleden die in Oost wonen: Tess Meerding van de Utrechtse VVD, Gert Dijkstra van de lokale partij EenUtrecht en Leon Boelens van GroenLinks-Pvda. Ook te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts (zoek op ‘Oostkrant’).

I.M. Do Schat (1930-2026)

De familie Schat laat weten dat Do Schat (1930-2026) is overleden. Bakkerij Do Schat was ruim honderd jaar een begrip in Oost. Vanuit de eerste zaak aan de Braamstraat in Oudwijk groeide de bakkerij uit tot een keten met 20 winkels verspreid over de hele stad. De bakker stond o.a. bekend om zijn voedzame brood (Allinson volkoren!). Maar mooier nog: de ondernemer had een groot sociaal hart. Een aantal jaren geleden organiseerde oud-werknemer Marzouk Zarioh met zo’n 45 oud-collega’s, allen van Marokkaanse afkomst, een reünie als eerbetoon. Daarin dankten ze hem uitvoerig voor zijn niet-aflatende steun in al die jaren, zie de toespraak die Mohammed Aamri die dag hield. Wat een baas!

Correspondentieadres:
Pieter en Samuel Schat
Visschersplein 68
3511 LX Utrecht
Pieter: 06-44332999

Do met zijn vrouw Corry voor hun huis in de Krommerijnwijk in 2020 – foto: Michael Kars
Rouwkaart – bron: Piet Schat
Do Schat tijdens de reünie met oud-werknemers die hem tot op late leeftijd op handen droegen – foto: Arnoud Wolff
Tien jaar bestaan van de eerste zaak aan de Braamstraat in 1933 – foto: Het Utrechts Archief

Duurzame hofmakerij

Bewoners van het 150 jaar oude Oudwijckhofje (uitsluitend alleenstaande vrouwen) willen graag duurzaam wonen. Ze krijgen hulp van Energie U, een groep ervaren vrijwilligers die weten hoe je dit soort oude, charmante, maar zeer tochtige huisjes verduurzaamt.

De ‘hofdames’ wonen op een mooie plek, midden in Oudwijk, vlak achter de Burgemeester Reigerstraat. Maar de huisjes zijn klein, hebben enkel-steens muren, oud glas, tochtige houten vloeren en niet-geïsoleerde daken. Ze stoken tegen de klippen op! De meeste bewoners durven de verwarming daarom niet hoger dan 15-16 graden te zetten, anders gaat de hoogte van de energierekening de draagkracht al snel te boven. “Gevolg is dat de luchtvochtigheid hoog oploopt”, vertelt Sander Willemsen, die namens Energie U de bewoners komt helpen. “We zien veel schimmel in de huisjes en bij bewoners slaat het op de keel. Het is simpelweg ongezond!”

Praktische maatregelen
Vandaag kreeg hij hulp van Energiemaatjes, vrijwilligers van de ANWB, de autoclub. Ze hebben o.a. tochtstrips, ledlampen, zuinige douchekoppen en radiatorfolie bij zich. “We beginnen met praktische maatregelen: we dichten kieren, vervangen lampen door energiezuinige leds en stellen als het kan de cv zuiniger af. Alles wat je als huurder zelf kan en mag. Zo kunnen de dames energie besparen en krijgen ze meer wooncomfort. Het hofje helemaal aardgasvrij maken is een dure operatie, vooral omdat het een rijksmonument betreft. Denk aan dubbel glas en het isoleren van vloeren, muren en daken. Dat is daarom aan de eigenaar, een charitatieve stichting.”

Over het Oudwijckhofje
Het Oudwijckhofje ligt aan de Oudwijkerveldstraat. De kleine, charmante woningen zijn in 1873 gebouwd voor fatsoenlijke, protestantse weduwen. Sinds de uitbreiding in 1936 telt het hofje 33 woningen. Nog altijd mogen hier slechts alleenstaande vrouwen wonen, hoewel geloof, leeftijd en leefstijl minder van belang zijn. Wél zijn de huren al 150 jaar (heel) sociaal. Sinds 2001 is het een rijksmonument.
[i] www.stichtinghetoudwijckhofje.nl

Vrijwilligers van Energie U en de ANWB helpen met energie besparen – foto: Arnoud Wolff
Oprichtingssteen uit 1873 in de gevel van nr 26 – foto: Arnoud Wolff

Afvalbende Reigerstraat

De opruimploeg kijkt vertwijfelt rond: zo’n nette buurt … Het kostte ruim twee uur om alles op te ruimen. Een opmerkelijk detail: de rechter container zat nog lang niet vol. Tip van de opzichter: “Ook al liggen er zakken naast de container, check even of het groene lampje brandt, dan is er nog ruimte. En als de containers écht vol zijn, neem de zak mee terug en probeer het de volgende dag nog eens. De ratten en eksters in de stad komen echt niks tekort.”

Opengepikte vuilniszakken op de Burgemeester Reigerstraat – foto: Arnoud Wolff

Buurtboom in Oudwijk

Kersttraditie in de Wagendwarsstraat in Oudwijk: de buurtboom. Gekocht en versierd door de bewoners. Hij staat te stralen op de brede stoep voor huisnummer 14 en maakt van de smalle, kinderrijke straat een sfeervol kerstpleintje. De dennenboom vol lichtjes en kerstballen brengt jong en oud bij elkaar, zo vertellen bewoners Eva en Peter. “Zodra de Sint terug naar Spanje is, gaan we met kinderen uit de straat in optocht naar de kerstbomenverkoper bij De Wilg om een mooi exemplaar uit te zoeken. Als ie hier eenmaal staat, mogen de kinderen ‘m zelf versieren, dat is altijd heel gezellig, ook voor de ouderen in de straat.”

Boom gestolen
“Een paar jaar geleden deden we op de ochtend na het plaatsen de gordijnen open en zagen we tot onze grote schrik dat de boom weg was. Gewoon foetsie! Alleen nog een paar kapotte ballen op straat en een doorgeknipt lichtsnoer. Waarschijnlijk ‘midden in de winternacht’ meegenomen door studenten, het was het jaar dat meer kerstbomen op geheimzinnige wijze uit de openbare ruimte verdwenen. Huilende kinderen, want ze zijn echt gehecht aan hun boom. Toen ze het droevige verhaal vertelden aan de kerstbomenverkoper bij De Wilg, was die zo begaan, dat ze een nieuwe boom kregen. Super aardig!

Max en Matteo tuigen de Buurtboom op
Eindresultaat

We hebben een winnaar!

De Grote Oostkrantkwis is gewonnen door Fred’s Angels! In een bomvol restaurant Buurten Oost wisten ze 23 van de 30 vragen goed te beantwoorden. Dat was dezelfde score als de Vrienden van Podium Oost, maar na een bloedstollende shoot-out mochten zij de wisselbokaal fier omhoog houden. Gefeliciteerd! Zie je de komende dagen buurtgenoten trots met een gouden plak door Oost paraderen? Buig diep, het zijn onze kwiskampioenen!

Volle bak
Met deze kwis over Oost vierden we ons 15-jarig jubileum samen met lezers en adverteerders. Na de aankondiging in de Oostkrant van september werden we overstelpt met aanmeldingen. Wat een enthousiasme! Uiteindelijk kwamen zestien teams door de ballotage, en zat de zaal – aangevuld met nog wat ‘zwevende’ kwissers – tot de nok toe vol. Ambassadeur van de Utregse vollekstoal Koos Marsman en zijn muzikale kompaan Fedor van Rossem zorgden met een uitgekiende mix van (strik)vragen, bingo en Utregse meezingers voor een feestelijke en leerzame avond vol spanning, dikke pret en zelfs kippenvel. Wij zeggen: voor herhaling vatbaar!

Trouwe adverteerder
Een groot dankjewel aan Buurten Oost voor de gastvrijheid. Het restaurant bestaat – net als wij – 15 jaar en is sinds de allereerste editie een trouwe adverteerder. Dat schept een band! Niet voor niets luidt hun slogan: Met je krantje Buurten in Oost. Om die lange en warme samenwerking te bekronen kreeg eigenaar Erik Derksen de Trouwe Adverteerder-bokaal, die nu boven de bar staat te shinen tussen de flessen whisky.

Lees lokaal – koop lokaal!
Tenslotte, zo’n feestelijke avond vol prijzen en goodies is alleen mogelijk dankzij de lokale ondernemers die niet alleen onze krant, maar ook deze kwisavond vanuit grote betrokkenheid met de buurt supporten: Ondernemersfonds Utrecht (OFU), Puur Oost, Het Fluwelen Handvat, Bot Wijn & Koffie, Banketbakker Verspeek, Grapedistrict, JJ’s Pizza, Wassen in Utrecht, Langerak IJzerwaren, Slagerij Brouwer, Tutti a Tavola en Vleck Wijnen. En Brink Events, dank voor het beeld en geluid.

Het winnende team Fred’s Angels geflankeerd door de kwismasters Koos Marsman en Fedor van Rossem – foto: Arnoud Wolff
Officiële uitslag Oostkrantkwis 2025
Kwismasters Koos Marsman en Fedor van Rossem

Lijn 8: normale dienstregeling

De vernieuwde kruising op de Maliebaan is vanaf 10 oktober weer open voor alle verkeer. Ook buslijn 8 rijdt weer het vertrouwde rondje door Oost, in beide richtingen. De kruising heeft de vorm gekregen van een uitgerekte rotonde met in het midden een nu nog kaal groenvak. Daar komen binnenkort lindes, zodat de bomenrij langs de Maliebaan straks van noord tot zuid doorloopt, zoals in de tijd van het paille-maille-spel waarvoor de laan ooit is aangelegd.

Middenbaan tijdelijk open
De aannemer gaat ondertussen verder met het vervangen van het riool onder de ventwegen, een flinke klus die tot ver in 2026 duurt. Door de archeologische vondsten op deze historische plek is vertraging wel waarschijnlijk. Zolang de ventwegen afgesloten zijn voor doorgaand verkeer, is de middenbaan tijdelijk opengesteld voor auto’s én fietsers in beide richtingen, met een maximumsnelheid van 30 km/u. Stippellijnen markeren de tijdelijke fietsstroken.

De woningen en kantoorpanden aan de Maliebaan blijven bereikbaar omdat de ventwegen tijdelijke keerlussen krijgen. Zodra de ventwegen hersteld zijn, wordt de middenbaan definitief autovrij. Dan hebben de voetgangers en fietsers onder de bomen het rijk alleen en gaat álle auto- en vrachtverkeer – heel spannend – over de ventwegen.

De verbrede kruising is weer open voor alle verkeer inclusief lijn 8 in beide richtingen – foto: Arnoud Wolff

Gezocht: reporter Oostkrant

Woon je in Oost en wil je bijdragen aan een leefbare wijk? Sluit je aan bij de Oostkrant! Een vlotte pen is handig, maar belangrijker is oprechte interesse voor mensen en de verhalen die ons verbinden. Onze bronnen van inspiratie zijn de bewoners, ondernemers en vele buurtinitiatieven die Oost kleur geven. Met zo’n tien betrokken wijkgenoten maken we 4x per jaar een papieren krant, 2x per maand een digitale editie en delen we verhalen via onze website, sociale media en podcast. Genoeg te doen! Interesse? Stuur ons een berichtje, dan ontdekken we samen welke rol bij jou past.

PS
We zoeken met name in Buiten Wittevrouwen (de buurt rondom de Nachtegaalstraat) en Abstede (rondom de Abstederdijk).

Het verhaal áchter de krant
De Oostkrant is een initiatief uit 2010 van bewoners van Utrecht Oost die hun wijkgenoten willen informeren over wat er gaande is. Verhalen maken de buurt! De papieren krant wordt 4x per jaar huis aan huis bezorgd, gratis, in een oplage van 14.000. De programmakrant van Podium Oost wordt als los katern mee bezorgd. De activiteiten van de Oostkrant zijn ondergebracht in een onafhankelijke stichting (zonder winstoogmerk). Bestuur en redactie bestaan uit vrijwilligers die wonen in Oost. Kosten voor productie (opmaak, drukwerk en distributie) worden betaald uit advertenties van lokale ondernemers. Meer info in het colofon.