Categoriearchief: ondernemers

Melkhandel Pot

‘Drinkt melk van Pot en een lang leven is Uw lot’ Deze ijzersterke reclameslogan prijkte decennialang op een tegeltableau achter in de melkwinkel aan de Prins Hendriklaan 16, het charmante hoekpand waar tot voor kort een platenwinkel zat. De familie Pot begon de zaak in 1905. Aanvankelijk verkocht ze melk en zuivel, later kwamen daar boter, kaas en eieren bij. Uiteindelijk groeide Pot uit tot een gezellige buurtkruidenier, tot ver in de jaren 70 een begrip in Oost. Dat blijkt ook uit het In Memoriam dat na het overlijden van Klaas (Nicolaas) Pot in 1939 in het Utrechts Nieuwsblad verscheen, onder de intrigerende titel ‘Soldatenvriend heengegaan’. In 1977 besloot de tweede generatie Antoon & Jeanne de zaak te sluiten; de concurrentie van de opkomende supermarkten werd te groot.

Nu zijn we benieuwd: klopte die slogan? Zijn er nog langlevende buurtgenoten die zijn opgegroeid met melk van Pot? En welke verhalen en foto’s willen zij delen? Theo Visser werkt aan een boek over de Prins Hendriklaan en kijkt uit naar de informatie. Reacties graag via redactie@oostkrant.com.

IN MEMORIAM
SOLDATENVRIEND HEENGEGAAN
Op 63-jarigen leeftijd overleed vandaag de bekende melkboer KLAAS POT
bron: Utrechts Nieuwsblad | 2 maart 1939

De bekende melkboer uit de Prins Hendriklaan is overleden en met hem is een man heengegaan, die tot ver buiten onze stad een zekere vermaardheid bezat. Vraag aan een Geniesoldaat wie Klaas Pot in Utrecht is en hy zal prompt het antwoord geven: “Dat Is de melkboer die zulke heerlijke yoghurt heeft.” Klaas was de yoghurt-melkboer van het regiment Genietroepen (red: Kromhoutkazerne). Als de jongens na een vermoeienden dag van marcheeren, bruggernouwen en telefoonleidingenaanleggen des avonds de kazerne uitgingen, dan was bijna altyd hun eerste gang naar den winkel van Pot om een glas koele yoghurt te drinken en een gevulde koek te eten.

Pot was een melkboer in hart en nieren, een vurig propagandist voor Neerlands gezondsten drank. De leuze ‘Melk is goed voor elck’ was niet kernachtig genoeg voor Pot. In zijn winkel, waar het altijd koel en kraakhelder was, waar het koperwerk blonk als in een oud-Hollandsch binnenhuisje, was een groot tegeltableau aangebracht met het opschrift: ‘Drinkt melk van Pot – En een lang leven is Uw lot’.

De ‘zjenisten’ leefden mee met Pot en Pot leefde met de jongens van de Genie mee. Wist precies welke zware oefeningen zij het eerst zouden moeten doen en als ze dan eenmaal achter den rug waren kon hij even goed nakaarten als den besten geniesoldaat. Maar niet alleen onder de soldaten was Pot bekend. In de omgeving van zijn winkel zijn tal van sportvelden en zwemscholen. En ook de sportieve jeugd kwam bij hem als kind over de vloer. ‘Melk moet je drinken’ was zijn parool, ‘dat is goed voor iemand die aan sport doet, krijg je sterke spieren van’. Zoo heeft Pot de melkboer zijn leven lang gepropageerd voor de melk.

Vandaag is hij op 63-jarigen leeftijd overleden, na een kortstondige ziekte. Het zal vreemd zijn, als straks de zwemmers en voetballers, de geniesoldaten en anderen hem niet meer achter de schoon geboende toonbank zullen aantreffen. Eerst dan zal men recht beseffen hoezeer deze man zich bekend en populair heeft gemaakt.

Melkhandel Pot in 1968. Aan de Rembrandtkade zijn de garagedeuren nog te zien – Het Utrechts Archief
Melkhandel Pot zat dat tussen 1905 en 1977 in het hoekpand Prins Hendriklaan 16. Op het tegeltableau boven de tussendeur stond in sierletters de ijzersterke slogan: ‘Drinkt melk van Pot en een lang leven is Uw lot’ .
Mevr. Pot achter de toonbank, terwijl dhr. Pot de bestellingen rondreed in de buurt.
Melkhandel Nic. Pot in 1925. Links de garage aan de Rembrandtkade – Het Utrechts Archief
De bestelbus van Melkhandel Pot was een bekende verschijning; Willem de Zwijgerstraat – Het Utrechts Archief
In 1977 sloot de winkel definitief, met bloemen voor Antoon Pot (tweede generatie) en zijn vrouw Jeanne uit handen van burgemeester Henk Vonhoff (1931-2010) – Het Utrechts Archief

IJs met latin vibe

Op de plek waar in de winter op de Maliebaan de oliebollenkraam staat, scoor je nu een ijsje. “Met een latin vibe,” zegt eigenaar Jascha Lewkowitz. En dat voel je. Hij woonde jarenlang in Brazilië, is getrouwd met de Colombiaanse Tania en brengt nu een vleugje samba naar Oost. De kleurrijke container – een kunstwerk op zich – springt meteen in het oog. “Met dank aan ontwerper Daan Meeder en illustrator Munir de Vries“, zegt Jascha. “We willen hier een vrolijke, uitnodigende plek maken waar mensen samenkomen. De Maliebaan verandert langzaam in een park, en wij dragen graag bij aan de levendigheid.”

Braziliaanse bosbes
De naam van de zaak is Içe, gelato & açai. En die staat voor meer dan alleen ijs. Ze serveren ook açai: een bes uit de Amazone, razend populair in Rio. Sporters en lifestylers zweren erbij, een echte powerfood. “Het is bewezen gezond, en lekker, maar nog vrij onbekend in Nederland. We hebben een hele kaart met açai-gerechten, dus vraag er vooral naar!” Verder werken Ice zoveel mogelijk lokaal. Denk aan cranberries van Cruze Lee en koffie van Keen.

Samba leefstijl
Jascha groeide op in de Frederik Hendrikstraat, werd reisleider in Zuid-Amerika en bleef hangen in Rio de Janeiro. Het waren hoogtijdagen, met de WK voetbal (2014) en later de Olympische Spelen (2016). “De stad trok jongeren van over de hele wereld die de samba-leefstijl wilden ervaren. Ik hielp als vrijwilliger in een weeshuis, waar ik ook Tania leerde kennen. Via onze sociale onderneming Caminhos haalden we geld op voor dit goede doel o.a. via onze talenschool waar buitenlandse jongeren Portugees (en samba) leren.”

IJs in de zomer, Rio in de winter
“Toen corona kwam, viel alles stil. We besloten met onze twee kinderen naar Utrecht te gaan. We wonen nu in Abstede. Deze standplaats op de Maliebaan biedt ons een grote kans: in de zomer hier ijs verkopen, in de winter – als de oliebollenkraam de plek weer overneemt – naar Rio. We runnen daar nog steeds de talenschool en zijn betrokken bij het weeshuis en andere sociale projecten. Een perfecte combi!”

Elke dag geopend tussen 12:00 en 22:00 uur.
Meer info: https://iceacai.nl

Avenue of Arts
De container van Içe wordt ook onderdeel van de Avenue of Arts, een tentoonstelling van buitenkunst op de Maliebaan in 2027. Organisator: Stichting De Maliebaan.

Eigenaar Jascha – foto: Arnoud Wolff
Gezellige drukte bij de opening – foto: Arnoud Wolff
Gerechten met acai

Grafische Werkplaats

De oude Geerteschool (bijnaam: klompenschooltje, bouwjaar 1904) aan de Alkhof is een creatieve broedplaats, een van de weinige in Oost. In het historische pand uit 1904 zitten ateliers van kunstenaars, vormgevers en binnenhuisarchitecten. Hier borrelen ideeën op! En sinds kort kunnen die ook worden afgedrukt, dankzij de Grafische Werkplaats van Julia Verhoef en Elisabeth Boerwinkel.

Klassieke drukletters
In het voormalig klaslokaal, met hoge plafonds en ramen, staan (bijna) antieke drukpersen en kasten vol lades met klassieke drukletters zoals Garamond en Mercator. Verderop staan zeefdrukmachines voor het printen van illustraties op papier en textiel. De geur van drukinkt hangt in de ruimte, het is de sfeer van een oude drukkerij. “Het is fijn om iets met je handen te maken in een wereld die steeds digitaler wordt”, vertelt Elisabeth, die zich als kunstenaar specialiseert in etsen, letterdruk en boekbinden. “We willen oude technieken en machines tot leven brengen en zo nieuwe mogelijkheden bieden aan hedendaagse makers.”

Workshops
Hoewel het pand enigszins verscholen ligt, is het goed bereikbaar, vlak bij station Vaartsche Rijn en het Ledig Erf. Die locatie is een bewuste keuze, volgens Julia, die onder de naam Juultekent illustraties maakt. “Overdag kunnen kunstenaars en grafici hier experimenteren met persen, inkt en letters. ’s Avonds en in het weekend organiseren wij – en ook anderen – workshops voor kleine groepen van maximaal tien personen. Denk aan linosnijden, boekbinden, etsen met melkpakken (!) en houtsnedes maken. We willen er echt een wérkplaats van maken.”

Perfectie bestaat niet
Julia en Elisabeth zijn feministische activistische kunstenaars. “Drukken en letterzetten was vroeger mannenwerk. Nu zijn het grappig genoeg vaak vrouwen – zoals wij – die graag met deze klassieke technieken aan de slag gaan. Geen computer, maar analoog tekenen en werken met inkt, letters, koperen plaatjes en belichting. Het mooie van dit ambachtelijk handwerk is dat perfectie niet bestaat. De persen en de inkt hebben een eigen wil en laten zich niet volledig sturen. Soms frustrerend, maar juist daardoor is elk eindproduct uniek. Geur en textuur geven het een extra dimensie.”

Nieuwsgierig? Doe mee aan een van de workshops en ervaar het zelf. Bekijk de agenda met alle workshops en events.

Julia en Elisabeth staan bij een klassieke cilinderpers uit 1973 – foto: Arnoud Wolff

Dineren bij Oh Crêpe!

Ruim een jaar geleden opende Oh Crêpe aan de Burgemeester Reigerstraat 25. De eerste échte crêperie in Utrecht! Eigenaar Irène en haar compagnon Saloua toverden het winkelpand om tot een gezellig en vooral licht eethuisje, dankzij de grote pui. Nu het eerste jaar succesvol is verlopen, breiden ze de openingstijden uit. Voortaan kun je ook terecht voor diner. “Op z’n Frans begin je met een vullende galette met gezonde topping, gevolgd door een zoete crêpe als dessert”, legt Irène uit.

Brunch en borrel
Crêpe is een dunne pannenkoek, zoals we die kennen uit Frankrijk, ambachtelijk bereid met natuurlijke ingrediënten zoals tarwe, eieren en bloem. Op de kaart staan ook galettes, die zijn hartiger met deeg van glutenvrij boekweit, heel gezond!. Op zaterdag en zondag serveren we ook brunch (van 10 tot 15 uur), dan is de keuze nóg ruimer, met bijvoorbeeld jus d’orange, quiche, een kleine salade en het dessert van de week.”

La France in Oost
Irène komt uit Frankrijk, maar bleef hier naar haar studie ‘plakken’ vanwege de liefde. Ze had veel ervaring in de horeca en droomde van een eigen zaak, liefst in deze straat. “Dit buurtje is levendig, met een dorps gevoel. Ik spreek meer dan voldoende Nederlands, maar wie dat leuk vindt mag ook in het Frans bestellen. Oh Crêpe is toch een beetje La France in Oost. Bon appétit!”

Di t/m vr 11-19u | Za 10-20u | Zo 10-18u
Burgemeester Reigerstraat 25
Info: www.ohcrepeutrecht.nl

Eigenaren van Oh Crêpe Saloua en Irène op de openingsdag – foto: Arnoud Wolff

Kleurrijke plaatjes

Rian Kraan runt sinds 2014 het platenwinkeltje Reset Records in het charmante hoekpand Prins Hendriklaan 16. Hier verwelkomt hij liefhebbers van vinyl uit de hele wereld, allemaal op zoek naar ontbrekende items voor hun platencollectie. Op 19 april sluit hij echter de deuren. “Online gaat de handel door, maar ik wil meer tijd besteden aan andere zaken.” Tot die tijd is in de winkel een kleurrijke expositie te zien van kunstenaar Claire Verkleij, met de titel Let the Colors Speak. Ze komt al jaren in de winkel voor de muziek en vooral het kleurrijke artwork van oude platen.

Steeds meer jonge bezoekers
“Als verzamelaar van oude camera’s struinde ik jarenlang rommelmarkten af”, vertelt Rian. “Eind jaren 80 zag ik dat hele bakken met platen in de ramsj belandden door de opkomst van de cd. Zonde, want vooral het artwork op de hoezen sprak me enorm aan. Dus begon ik ze op te kopen.”
Na zijn pensionering besloot hij zijn collectie – inmiddels meer dan tienduizend platen – weer te verkopen om thuis ruimte te maken. “De grote reset, zowel online als via dit winkeltje. Eerst kwamen vooral oude verzamelaars snuffelen, maar later juist jongeren die het oude artwork waarderen. Zoals Claire, die destijds naast de winkel woonde.”

Kleurrijk afscheid
De komende vier weken staat het werk van Claire in de etalage. “In 2023 hielden we hier al eens een expositie met kunst geïnspireerd door deze schatkamer aan oude platen,” vertelt ze. “Aanvankelijk keek ik vooral naar het iconische artwork, maar op aanraden van Rian ging ik ook naar de muziek luisteren. Geweldig. De expositie heette Let the Colors Speak, wat sindsdien ook de naam van mijn website is. Voor deze editie nam ik opnieuw vier iconische platen als uitgangspunt: T5 van Tee Set, Picknick van Boudewijn de Groot, Love Drive van de Scorpions en Scorpio’s Dance van Shocking Blue. Stuk voor stuk krachtige, kleurrijke uitgaven.”

De kunstwerken van Claire zijn tot het sluiten van de winkel op 19 april te koop in de winkel en via haar webshop.

Reset Records
Adres: Prins Hendriklaan 16
Di/do/vr/za – open 13.00 – 17.00 uur
Ma/wo/zo – gesloten

Platenverzamelaar Rian Kraan en kunstenaar Claire Verkleij – foto: Arnoud Wolff

De plaat ‘Picknick’ van Boudewijn de Groot was bron van inspiratie voor het kunstwerk ‘Picknicken in het paradijs’.

Interieur van Melkhandel Pot dat lang geleden in het pandje zat. Op het tegeltableau boven de tussendeur stond de ijzersterke slogan: ‘Drinkt melk van Pot en een lang leven is uw lot

De Zes Vaatjes

Albert de Rijk (1946) is eigenaar van de Zes Vaatjes. Het proeflokaal aan de Monseigneur van de Weteringstraat is meer dan een eeuw oud. Binnen lijkt de tijd stil te staan, maar Albert is nog vol energie!

Ruim een eeuw geleden nam zijn opa het lokaal over. Tap en slijt over één toonbank. Achterin de zaak staat een iconische drankorgel, opgebouwd uit zes vaatjes sterke drank – vandaar de naam van het lokaal. Alberts vader, bijgenaamd Appie, kwam in 1954 in de zaak. ‘Even een borrel halen bij Appie’ werd een gevleugelde uitspraak. Albert zelf kwam er in de jaren tachtig bij. Een echt familiebedrijf.

Baliekluiver
In 1980 lanceerde Appie een kruidenbitterlikeur naar eigen recept: de Baliekluiver. Dat was de bijnaam voor werklozen die na de oorlog rondhingen op de bruggen bij de Oudegracht wachtend op een klus. “Schamper vertaald als nietsnut, maar het waren eerlijke lui”, vertelt Albert. “Mijn vader was een tijdlang een van hen. Het etiket, met daarop een baliekluiver, is van zijn hand, een zelfportret. Onze overbuurman en beeldhouwer Ad Jenner (1953-2024) maakte er later een bronzen beeld van. Het kreeg in 2020 een vaste plek op de Gaardbrug.”

Proeverijen
Albert is sinds 1987 een SHV Meesterschenker, liquorist en lid van de Bartendersclub, een prestigieus gezelschap van mixers en cocktailmakers. “Later ben ik me ook gaan verdiepen in jenever. Dat biedt zóveel mogelijkheden!” In de winkel naast het proeflokaal verkoopt hij tientallen eigen mixen. Bekende namen zijn Fluwelen Handvat (roomcocktail), Bessie van het Messie (bessenjenever) en Rondje Utrecht (likorette, een likeur met weinig alcohol). “Ik ga weer proeverijen houden voor groepen op de zondagmiddag, met lekkere hapjes. Denk aan bietenjenever met bloedworst. Dan vertel ik verhalen over de Zes Vaatjes en de vaderlandse geschiedenis van jenever, brandewijn en likeur. Mijn levenswijsheid? Niet zuipen, maar genieten, altijd een glas water erbij en wat lekkers te eten.”

[i] Je kunt in de winkel naast het proeflokaal aan de Monseigneur van de Weteringstraat 32 reserveren voor een proeverij. Openingstijden wo/do/vr 15:00-18:00 uur en als de ‘R’ in de maand is ook zaterdag 12:00-17:00 uur.

De winkel – foto: Arnoud Wolff
Albert bij het iconische drankorgel – Foto: Michael Kars
De etalage aan de Monseigneur v/d Weteringstraat – foto: Arnoud Wolff

De Zolder van Saar

Buurtgenoot Sharon Eksteen begon vorig jaar een pop-upstore voor tweedehands kinderkleding in het lege pand naast de Hema: De Zolder van Saar. Dat bleek zo’n succes dat ze nu een vaste winkel met dezelfde naam heeft geopend, verderop op Nachtegaalstraat 36. “Ik hou van mode, ben zelf moeder en vind het leuk om andere moeders te helpen bij het uitzoeken van kleding voor hun kinderen,” vertelt Sharon. “Het geeft een goed gevoel dat mooie kleding op deze manier in de buurt blijft circuleren.”

Opbrengst delen
Het concept is simpel: je levert gebruikte kinderkleding in bij de winkel. Wat in goede staat is – gewassen en zonder gaten – én hip, hangt Sharon in de rekken. Bij verkoop krijgt je 40% van de opbrengst. “Wat na twee maanden onverhoopt niet verkocht is, kun je weer ophalen,” legt Sharon uit. “Anders doneer ik het aan een kledingbeurs in Lunetten voor bewoners met een kleine portemonnee. Daar zijn ze overigens erg blij mee.”

Makkelijker dan Vinted
Met het verdwijnen van winkels als De Knappe Gans is het aanbod kinderkleding in de stad geslonken. Veel verkoop gaat online, maar Sharon merkt een kentering: “Goede merken zijn prijzig en kinderen groeien hard. Dan is doorverkopen ideaal: goed voor je portemonnee en leuk om een ander kind (en moeder) blij te maken. Het alternatief Vinted betekent voor verkopers veel gedoe met verzenden. Hier kun je gewoon binnenlopen, zowel voor koop als verkoop, dat spreekt aan.”

Meer ruimte voor accessoires
Het nieuwe pand is groter, wat duidelijke voordelen heeft, vertelt Sharon. “Ik heb nu meer rekken, waardoor ik de kleding beter kan presenteren. Nieuw is ook de paskamer. Daarnaast is er meer ruimte voor speelgoed, kraamcadeaus en accessoires zoals mini-zonnebrillen en gehaakte knuffels. Voor moeders verkoop ik handgemaakte Indiase jasjes en sieraden. Kortom: er is genoeg te ontdekken!”

Spelregels
De Zolder van Saar is open dinsdag t/m zaterdag 9:30 – 17:00 uur en zondag 12:00 tot 17:00 uur. Kleding van goedkope Chinese websites en discounters als Zeeman, Wibra en Scapino neemt Sharon niet aan; wél sommige stukken van Adidas en Zara. Hardlopers zijn topmerken als Mini Rodini, Bobo Choses, Tiny Cottons, Main Story en Petit Bateau.
Maten in de range 40–176. Sharon bepaalt de prijs, 40% van de opbrengst is voor de inbrenger. Kleding hangt hooguit twee maanden in de winkel; wat niet verkoopt kun je terughalen, of gaat anders naar een goed doel.

[i] Instagram dezoldervansaar

Sharon Eksteen van de Zolder van Saar – foto: Arnoud Wolff

Bakkerij Do Schat

De naam Do Schat stond bijna 100 jaar op de puien van meerdere bakkerswinkels in Oost (o.a. Dillenburgstraat). Oprichter Do Schat startte de bakkerij in 1923 in de Braamstraat (Oudwijk). De zaak groeide snel, zie ook de vele bakfietsen op de jubileumfoto bij het 10-jarig bestaan in 1933.

Allinson Volkoren
Kleinzoon Huib woont nog altijd in Oudwijk vlakbij de inmiddels gesloopte bakkerij. In geuren en kleuren vertelt hij over de familiezaak. “Onze bakkerij werd echt groot toen we in de jaren ‘30 volkorenbrood naar eigen recept gingen maken met de naam Allinson Volkoren. Het ligt tot op de dag van vandaag in de schappen van Albert Heijn. Later nam mijn vader Do de zaak over samen met zijn broers Arnold en John. Op het hoogtepunt in de jaren ‘80 hadden we meer dan 20 winkels waarvan drie in Hoog Catharijne. Overigens was de bakkerswinkel P.A. Schat aan de Abstederdijk van mijn opa’s broer Piet, wat maar aangeeft dat ik van een zeer oude en wijdvertakte bakkersfamilie stam.”

Bakkersland
“In de jaren ‘70 werd onze fabriek aan de Braamstraat te klein en verhuisden we naar Overvecht. In 1992 is de zaak vanwege de onafwendbare schaalvergroting samengegaan met de landelijke keten Bakkersland. Mijn vader is Oost zijn leven lang trouw gebleven, hij woont alweer 50 jaar in de Krommerijnwijk. Recentelijk kreeg hij voor zijn 90ste verjaardag hartverwarmende berichtjes, vaak van oud-personeel of zelfs familie daarvan. Daar is ie trots op, want voor hem en de rest van de familie stond zorg voor personeel bovenaan, zelfs toen de zaak over ging in vreemde handen en uiteindelijk, ruim 10 jaar geleden, de poorten moest sluiten.”

I.M. Do Schat (1930-2026)
Do Schat had een groot sociaal hart. Een aantal jaren geleden organiseerde oud-werknemer Marzouk Zarioh met zo’n 45 oud-collega’s, allen van Marokkaanse afkomst, een reünie als eerbetoon. Daarin dankten ze hem uitvoerig voor zijn niet-aflatende steun in al die jaren, zie de toespraak die Mohammed Aamri die dag hield. Wat een baas!

Foto 1: 10-jarig bestaan Do Schat aan de Braamstraat in 1933 – Het Utrechts Archief
Foto 2: Do (junior) met zijn vrouw Corry, net 90 geworden (2020) – Michael Kars

Do Schat met zijn vrouw Corry voor hun (Oude) huis in de Krommerijnwijk 2020 – foto: Michael Kars
Do Schat tijdens de reünie met oud-werknemers die hem tot op late leeftijd op handen droegen – foto: Arnoud Wolff

Houtwijk

‘Houten Henkie’ van Houthandel Oudwijk sloot in 2009 de deuren. Bijna 50 jaar was hij een begrip in de buurt: timmerman en meubelmaker, leerde het vak van zijn vader. En hij was de dorpspomp in het volksbuurtje. Vervlogen tijden. Of toch niet? Want ineens ligt er voor het pand aan de Baanstraat weer een forse stapel houten balken en plaatmateriaal, en draait de zaagmachine voluit. Hij zal toch niet …

Natuurlijke bouw
Nee, Henk Brienesse geniet van zijn oude dag in de Meern. Het is Jurriaan Cals die hier druk in de weer is. Het oude huisje is gesloopt en maakt plaats voor een nieuwe ‘hut’: houten skeletbouw, volledig biobased. “We bouwen met duurzame materialen,” legt hij uit. “Alle wanden en plafonds worden gevuld met natuurlijk isolatiemateriaal (houtvesels). Qua energielabel mikken we op een A met veel plussen, volledig volgens de hoogste nieuwbouwnormen.”

Duurzaam, maar niet duur
“Voorbijgangers vragen vaak of dat geen dure grap is, met al die bijzondere materialen. Maar dat valt reuze mee,” zegt Jurriaan. “De prijzen van natuurlijke materialen dalen snel, omdat ze steeds grootschaliger worden geproduceerd. Sterker nog: de biobased offerte lag zelfs lager dan een variant met gipsplaten en aluminium profielen.” Zijn motivatie is niet louter persoonlijk. “Als energieambassadeur in de wijk wil ik medebewoners een eerlijke vergelijking kunnen laten zien. Duurzaam (ver)bouwen blijkt dus helemaal niet duur – zelfs niet midden in de stad. Hout heeft toekomst!”

Altijd reuring
Henk kwam op uitnodiging wel even kijken en vond het maar wat mooi, zo’n zelfgebouwd huis van hout. “Het buurtje lijkt wat rustiger, maar wat een tijd heb ik hier gehad. Altijd reuring! Zeker de eerste jaren na de sluiting heb ik dat heel erg gemist. Leuk om weer even terug te zijn”

Henk kwam zelf ook even kijken op de bouwplaats – foto: Arnoud Wolff
Jurriaan bouwt zelf mee, samen met Wil Samson (op de steiger) – foto: Arnoud Wolff
Nieuwbouw waar vroeger Houthandel Oudwijk zat – foto: Arnoud Wolff
Dikke laag natuurlijk isolatiemateriaal om wanden en plafonds te isoleren
De Houthandel Oudwijk in 2009. Op het dak de (enorme) duiventil van de buurman. Houten Henkie sloot eind van dat jaar na bijna 50 jaar handel en meubelmakerij de deuren. – bron: google streetview

Oost in kerstsfeer

De winkeliers van de Burgemeester Reigerstraat toveren zoals elk jaar de winkelstraat om tot een sfeervol skidorp. De hele metamorfose vindt plaats in één werkdag, een knappe prestatie gezien het grote aantal planken dat aan de gevels geschroefd moet worden. Maar het resultaat mag er zijn: nergens winkel je zo gezellig tijdens de feestdagen als in Oost: lees lokaal, koop lokaal!

Tutti a Tavola in kerstsfeer – foto: Arnoud Wolff
Leden van het opbouwteam 2025 – foto: Arnoud Wolff
Oliebollenkraam van Bakkerij Verspeek – foto: Arnoud Wolff
Treintjes kijken bij Langerak – foto: Arnoud Wolff